
Sponsoring en partnerschappen
Het binden van partners en sponsors aan de honkbal- en softbalsport is een constant doel van de KNBSB. En ook voor verenigingen is het een interessante vorm van inkomsten, materialen of zichtbaarheid. Voor clubs geldt dat je bij bedrijven in de buurt en/of regio de grootste kans van slagen hebt. Zeker als ze de vereniging kennen en/of (kinderen van) werknemers van die bedrijven bij jouw vereniging spelen. Daarnaast zijn jullie leden ook potentiële klanten voor hun.
Tips & tricks
- Vraag een overzicht van bedrijven uit de buurt op bij de Kamer van Koophandel of traceer ze via Google Maps.
- Verzamel relevante info over die bedrijven via hun website: zoek naar kenmerken en waarden die het bedrijf met jouw club en/of de honkbal- en softbalsport deelt. Lees meer over de kernwaarden van KNBSB (wellicht heb je vanuit de club ook nog een waarde toegevoegd) en wat onze sporten zo mooi maakt.
- Ga na welke bedrijven in de buurt al ‘sportief’ sponsoren; zij hebben al een band met sport, wellicht ook met honkbal en/of softbal. Sponsoring hoeft niet per se financiële ondersteuning te zijn. Het kan ook gaan om ondersteuning in de vorm van materialen, het inzetten van hun communicatiemiddelen om een grotere doelgroep te bereiken en/of het gezamenlijk organiseren van een evenement (bijvoorbeeld een fundraiser) zijn..
- Stel jezelf voor aan bedrijven in de buurt. Een persoonlijke kennismaking is vaak de ideale eerste stap. Laat informatie achter over de club en de manieren waarop het bedrijf zich daaraan kan verbinden (sponsorpakketten). Zorg dat je de voordelen voor de mogelijke sponsor ook in dat document benoemt.
Er zijn allerlei handvatten, een stappenplan en inspirerende voorbeelden waar je als bestuurder gebruik van kunt maken. Kijk daarvoor op de website van Clubbase.