
Marketing & communicatiemiddelen
Marketing & communicatie omvat alle middelen die je inzet om te communiceren met jouw doelgroep en stakeholders. Door in te spelen op de wensen en behoeften van de doelgroep wordt het gewenste doel bereikt.
Voor je begint met communiceren, stel je jezelf als vereniging de volgende vragen:
- Wat wil je bereiken - meer zichtbaarheid, meer leden, inschrijvingen voor een toernooi, mensen over een activiteit informeren, aandacht in de media, ...
- Wie wil je bereiken – bestaande leden, potentiële nieuwe leden, familie van (mogelijke nieuwe) leden, sponsors
- Wat wil je vertellen
- Waarom wil je dat vertellen – denk vanuit die specifieke doelgroep, niet wat jij zelf graag wil horen/zien.
- Hoe wil je de doelgroep(en) bereiken
De boodschap kan per doelgroep verschillend zijn in opmaak, bewoording, medium.
Marketing & communicatiemiddelen
Er zijn verschillende middelen voor marketing en communicatie inzetbaar, waaronder:
Online
- Website
- Social media
Direct Marketing
- Nieuwsbrieven
- Direct Mail
- Advertenties, flyers, folders, posters
Evenementen, promoties
- Toernooien
- Scholen
- Op pleinen/in parken
- Flyeren/logo's op straat/ stickers etc.
PR – on & offline geschreven media actief aanschrijven
- Spelers uitlichten – talenten, bijzondere verhalen, deelnemer aan bijvoorbeeld NKLL
- Toernooien
- Activiteiten– bv. workshop van internationals
- Uitnodigen voor -belangrijke- wedstrijden (verslaglegging)
Partners & Sponsoren
- Via hun kanalen
- Partner evenement - bijvoorbeeld een fundraiser