Wedstrijdzaken

FAQ

Bij de KNBSB komen veel vragen binnen voor de afdeling competitiezaken. Daarom hebben we hieronder een lijst met veel gestelde vragen opgesteld, opgedeeld in categorieën:

Algemene vragen

  1. Heb je als speler, coach of ouder een competitie-gerelateerde vraag?
    Ben je speler, coach of ouder en heeft u een competitie-gerelateerde vraag, dan kun je contact opnemen met de wedstrijdsecretaris van jouw vereniging. De wedstrijdsecretaris heeft indien nodig contact met de afdeling Competitiezaken over competitie-gerelateerde onderwerpen.

  2. Heeft u als wedstrijdsecretaris een competitie-gerelateerde vraag?
    Ben je een wedstrijdsecretaris met een competitie-gerelateerde vraag, neem dan op doordeweekse dagen contact opnemen met de afdeling Competitiezaken. Onze contactgegevens.

  3. Waar vind ik de wedstrijdbepalingen: Spelregels, Reglement van Wedstrijden en Competitiebepalingen?
    Alle documenten met betrekking tot de competitie zijn terug te vinden onder wedstrijdbepalingen.

  4. Welke administratieve heffingen zijn er allemaal en hoe hoog zijn de bedragen?
    Alle informatie over indexering, bondscontributies, sponsorheffingen, officialvergoedingen, behandelingskosten en administratieve heffingen staan op de pagina Contributie en heffingen

  5. Wat moet een thuisspelende vereniging doen als een wedstrijd wordt afgelast?
    Van de beslissing dat een speelveld is afgekeurd, moeten direct door de thuisspelende vereniging op de hoogte worden gesteld:

    1. Beide teams.
    2. De aangestelde bondsscheidsrechter(s), bondsscorers en eventueel de aangewezen beoordelaar.
    3. De afdeling Competitiezaken.

    De thuisspelende vereniging moet zijn beslissing tijdig nemen, zodat de bezoekende vereniging en de scheidsrechter(s) en eventueel de official bondsscorers nog voor vertrek uit hun plaats van vestiging kunnen worden gewaarschuwd. Als het niet meer mogelijk is de bezoekende vereniging vóór vertrek uit zijn plaats van vestiging van de afkeuring van het speelveld op de hoogte te stellen, dan vervalt de beslissing van de thuisspelende vereniging en beslist de plaatscheidsrechter of de wedstrijd wel of niet kan doorgaan.

    De contactgegevens van een bondsofficial zijn te vinden in de Club.KNBSB.app

  6. Wat moet een vereniging doen om een afgelaste wedstrijd in te halen?
    Afgelaste wedstrijden worden door de afdeling Competitiezaken op 31 juli/31 oktober (Gesloten klassen, klassen met P/D-regeling en/of klassen met splitsing) of 31 december (overige Open klassen) geparkeerd.

    In de Gesloten klassen, klassen met P/D-regeling en/of klassen met splitsing kunnen de betrokken verenigingen in onderling overleg binnen uiterlijk 4x 24 uur na de afgelasting een inhaaldatum afspreken. De afgelaste wedstrijden moeten uiterlijk 15 dagen na de oorspronkelijke datum worden gespeeld. Als verenigingen onderling geen nieuwe speeldatum afspreken, worden afgelaste wedstrijden door de afdeling Competitiezaken vastgesteld.

    In de overige Open klassen kunnen de betrokken verenigingen in onderling overleg een nieuwe speeldatum afspreken. Er is geen akkoord nodig van de afdeling Competitiezaken.

  7. Ik heb een wedstrijdwijziging (wijziging van de speeldatum, aanvangstijd, accommodatie, o.i.d.). Hoe moet ik dit doorgeven?
    Via het reguliere systeem van wedstrijdwijzigingsverzoeken in Club.KNBSB.nl kun je een wijzigingsverzoek indienen.

  8. Officials
    Hoe weet ik als vereniging of we bondscheidsrechters krijgen bij onze wedstrijd? Er worden door de afdeling Competitiezaken bondscheidsrechters aangesteld in de Gesloten klassen:

    1. Honkbal Senioren Hoofdklasse, 1e klasse en 2e klasse (indien beschikbaar)
    2. Fastpitch Softbal Dames Hoofdklasse en 1e klasse
    3. Honkbal Instructional League U17

    De aanstellingen worden minimaal drie weken voorafgaande aan de speeldatum bekend gemaakt en zijn zichtbaar op deze website bij aanstellingen officials en Club.KNBSB.nl

    Als er binnen die periode geen bondscheidsrechters staan aangesteld, dan kan een vereniging ervan uitgaan dat er voor die wedstrijd geen officials worden aangesteld.

  9. Overstap Sportlink – FOYS

  10. Ik kan niet (meer) inloggen in Sportlink Club. Hoe kan dat?
    Dat klopt, we zijn overgestapt op Club.KNBSB.nl. Dit is het nieuwe administratiesysteem van de KNBSB voor leden- en competitiebeheer. Het vervangt de software van Sportlink. Er komt ook een mijn-omgeving voor leden: mijn.knbsb.nl. De app krijgt de naam Homeplate.

  11. Meer informatie over de overstap naar Club.KNBSB.nl

De KNBSB is dé autoriteit op het gebied van honkbal en softbal in Nederland. Van recreatief tot topsport ondersteunen wij al generaties lang de ontwikkeling van deze balsporten in het hele land.

Contact
Kelvinbaan 48
Nieuwegein
3439 MT
ma t/m vr
9u tot 17u
Download de app

Download de officiële app van de KNBSB!