17 december 2020
Sportclubs die niet zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens van hun leden, riskeren een boete. Een op de website gepubliceerde privacy policy is een economische noodzaak.
Privacyregels zijn streng en verdienen strikte naleving. Dat is het signaal van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) aan het adres van alle sportverenigingen en hun bestuurders. Om te laten zien dat het menens is, kreeg een landelijke sportbond een boete van meer dan een half miljoen euro opgelegd. Zonder dat de leden van de aangesloten verenigingen dit wisten, waren hun gegevens verkocht aan sponsoren. Daarbij ging om eenvoudige zaken als namen en adressen. Dit is ten strengste verboden, ook al komt de opbrengst van de verkoop ten goede aan de sport en de verenigingen.
Leden van verenigingen moeten weten wat er met hun gegevens gebeurt. Ze mogen alleen worden gebruikt voor doelen waarvoor de leden toestemming hebben gegeven. Dat moet je dus vragen en goed vastleggen.
Om een forse boete te vermijden, is het belangrijk ervoor te zorgen dat je de AVG-verplichtingen op orde hebt. Hoe? Door alle verschillende facetten langs te lopen en te regelen. Dat klinkt ingewikkeld, maar is het niet. Er is speciaal voor sportverenigingen een handig stappenplan ontwikkeld dat je bij de hand neemt. Het is een online programma met uitleg, voorbeelden, modelteksten en handige video’s.
Via de deal met NOC*NSF betaal je als vereniging slechts 60 euro per jaar. Je kunt dan gebruik maken van het online AVG-programma voor sportclubs.
Wees zorgvuldig, zorg voor een goede privacy melding die direct op je website te lezen is en handel ernaar. Regel dat snel en eenvoudig. Kijk op www.avg-programma.nl/sport en gebruik de code SPORTAVG70. Met die code krijg je 70% korting. Inclusief juridische helpdesk voor al je vragen.