16 september 2021
Kledingmerk Black Bananas is sponsor van de Baseball5 CityTour. De Nederlandse marktleider in streetwear steunt de Baseball5 CityTour, die deze (na)zomer naar unieke locaties in de binnensteden reist om jongeren kennis te laten maken met de sport op een laagdrempelige manier. Oprichter van Black Bananas, Wesley Balnikker, vertelt over de samenwerking.
Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?
“Baseball5 wordt ingezet om jongeren op straat aan het sporten te krijgen. Deze sport is zo laagdrempelig dat iedereen het kan spelen: je hebt er weinig materiaal voor nodig en het kost daarom ook niet veel om deze sport te kunnen beoefenen. Dat trok mij erg aan: dat het echt voor iedereen is. Dat is ook waar ons merk voor staat. Ik vind het tof om een merk te koppelen aan nieuwe dingen. Het is leuk om out of the box te denken en nieuwe sporten te kunnen ondersteunen en zo urban Nederland te kunnen verassen.”
Waarom hebben jullie besloten om partner te worden van de Baseball5 CityTour?
“Ons merk is echt voor alle doelgroepen en voor alle nationaliteiten. Jongens van de straat lopen in ons merk, de nette professionals dragen het ook, een goede mix. Wij hebben stoere trainingspakken, die je meer op straat ziet, maar in onze andere lijnen ook polo’s en wat nettere kleding. Die brug is daarmee makkelijk te maken. Ik denk dat dat bij deze sport ook het geval is.”
“Het zijn niet alleen straatjongens die het spelen, maar echt alle culturen, leeftijden en facetten van de maatschappij. Die komen allemaal samen. Daarnaast heb ik begrepen dat er hard wordt gewerkt om van Baseball5 een Olympische sport te maken. Dat is natuurlijk heel tof om daar een bijdrage aan te leveren en om de sport bekender te maken bij een groter publiek. Het is tof om aan de basis te staan van zo’n nieuwe sport, om daar vanaf het begin af aan bij te zijn en te zien hoe dat zich gaat ontwikkelen. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om de jeugd aan het sporten te krijgen, daar leveren wij graag een bijdrage aan.”
Wat is de belangrijkste match tussen Black Bananas en Baseball5?
“Wij richten ons ook veel op jongeren, verschillende leeftijden en alle nationaliteiten, ons merk staat echt voor diversiteit. Dat is met deze sport ook zo. Het is ooit begonnen in achterbuurten, heb ik begrepen, en dat het nu mogelijk uitgroeit van de straat tot een Olympische sport, dat spreekt ons heel erg aan. Dat is een beetje hoe het bij ons ook is, we zijn voor op straat, maar hebben ook professionele looks. Een hele diverse doelgroep eigenlijk.”
Inmiddels zijn jullie een internationaal merk, maar hoe is dat begonnen?
“Ik ben begonnen vanuit een hobby, ik vond het leuk om te tekenen en te ontwerpen. Ik was niet per sé veel met fashion bezig, maar wel veel met art en echt het grafische deel van kleding ontwerpen. Wat ik vooral interessant vond was de opdruk van kleding.”
“Op een dag heb ik een keer bij een drukkerij, heel simpel, iets op een shirt gedrukt. Dat werd toen een merk waar alleen mijn vrienden in rondliepen. Dat bleek eigenlijk de ideale marketing, want als wij ergens kwamen dan vroegen mensen: ‘Wat is dat voor merk? Hoe kom ik eraan?’ Zo is het eigenlijk van iets heel kleins heel snel uit de voegen gegroeid. Op het ene moment heb je een hobby en dan ben je opeens een van de grootste Nederlandse merken in streetwear.”
Over de Baseball5 CityTour
De CityTour richt zich in 2021 op het promoten van Baseball5 op verrassende locaties in binnensteden van Nederland. De doelgroep, jongeren tot 18 jaar, maakt op unieke locaties en momenten kennis met Baseball5. Ze worden getriggerd om deze sport te gaan spelen met vrienden. Hiermee lanceert de KNBSB het ideale traject, waarmee de bond op lange termijn een sterk fundament legt: kennismaken met de sport, bieden van kader via verenigingen en het organiseren van NK’s en andere gave events.
Ga naar www.playbaseball5.nl voor alle informatie over de CityTour en Baseball5.